תוכניית הכנס שלנו!

  1. התוכנייה
  2. פירוט האירועים
    1. יום חמישי
      1. פלג המנחה (16:00-17:15)
      2. זמן הקטורת (17:30-18:30)
      3. בין השמשות (18:30-20:00)
      4. אשמורה ראשונה (20:15-21:45)
      5. עד חצי הלילה (22:00-00:00)
    2. יום שישי
      1. רבותיי, זמן קריאה של שחרית (10:00-13:00)
      2. הנץ השחר (13:30-15:00)

התוכנייה

פירוט האירועים

יום חמישי

פלג המנחה (16:00-17:15)

16:00-17:15 חילוץ העין: פאנל יוצרי קומיקס ואנימציה | פאנל 

נשב לדבר על יצירה עלילתית פנטסטית שנובעת מדימויים חזותיים, על תהליך הפיתוח שלה – חילוץ הסיפור "מתוך העין", והאם יש מסורת יהודית חזותית מפותחת שניתן לשאוב ממנה, ובאיזה אופן.

מנחה: יהל גמליאל – מאייר ומנפיש בוגר בצלאל וישיבות הסדר.
בהשתתפות:
יוני שלמון – במאי אנימציה, אנימטור ומאייר, וראש המחלקה לאנימציה במכללת מנשר לשעבר. כותב ומרצה בנושאי אנימציה ותרבות פופולרית, ובעל הבלוג 'שוליית הקוסם'.
מרים וילנר – ד"ר ג'קיל- פועלת ייצור. מיסטר הייד- רוקמת וקומיקסאית מורשעת.

16:00-17:15 על מה אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים על יצורים קסומים | הרצאה

כשאנחנו מעלים בדעתנו יצורים מופלאים מעולמות הפנטזיה, אנחנו נוטים לדמיין פיה מכונפת, ג'ין במנורה או טרול סלעי מתחת לגשר. אבל חפירה קצרה בהיסטוריה מגלה שהתמונות הצרובות בזיכרון של כולנו די חדשות, ומושפעות ממגוון מקורות תרבותיים – משייקספיר ועד הוליווד. בהרצאה ננסה להבין מאין הגיעו הדימויים הללו, למה, ומי היו בעבר היצורים מהאגדות.

ענבל יפה – בעלת תואר ראשון בתודעה ושני בסרקזם, חובבת פולקלור, גנאולוגיה ודמונולוגיה ולא אומרת את זה בראיונות עבודה. בלוגרית ומבקרת תרבות לפרקים, מתבוננת תרבות כל הזמן.

16:00-17:15 "יהודים של אחרים". היהדות כדגם לעיצוב של עמים ותרבויות בספרות הפנטסטית העולמית | הרצאה

היהודים בספרות הפנטסטית נחלקים לאלה הגלויים לנו ואלה שאינם גלויים. אך ראוי ואפשר לתת בהם סימנים.
בהרצאה נאתר מוטיבים לאומיים ותרבותיים משל העם היהודי וגורלו המיוחד ששימשו לעיצוב אומות ויחידים בספרות פנטסטית. נדלג בין אזרים, טרייסאים, בני אולגו וקינדת', נחפש מכנה משותף, וננסה להתחקות אחר המאפיינים היותר דרמטיים ועלילתיים של העם היהודי, לדעת סופרים שהינם או אינם מאנשי שלומנו.

 שריתָ ברזלי – סופרת פנטסטית, חוקרת, ומלמדת בגישה רב תחומית במדעי הרוח והמדינה.

זמן הקטורת (17:30-18:30)

17:30-18:30 מושב פתיחה

נציין את כנס שעטנז הראשון במושב פתיחה חגיגי, בו תישא דברים פרופ' חביבה פדיה, וכן חברי חבורת שעטנז יספרו על החזון שהוביל ליצירת החבורה, ועל פרויקטים עתידיים. בנוסף, נציין את המאורע בקידוש מיוחד לרגל חנוכת מה שאנחנו מקווים שיהפוך למסורת ארוכת שנים. אולי ואולי לא נצא מצדף עם אורות ניאון.

בהשתתפות פרופ' חביבה פדיה –  משוררת וסופרת, וכן חוקרת תרבות ויהדות, קבלה וחסידות. פרופסור מן המניין במחלקה להיסטוריה של עם ישראל, ראש מרכז אלישר לחקר תרבות יהדות ספרד והמזרח באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. זוכת פרס יהודה עמיחי, פרס נשיא המדינה והפרס לחקר הקבלה ע"ש גרשום שלום.

בין השמשות (18:30-20:00)

18:30-20:00 לילית נגד הפאנדום – על הגלגולים של דמותה של לילית | הרצאה

מה השם הראשון שקופץ לכם לראש כשמדברים על שדים? במקורות היהודיים זו תהיה ודאי לילית, השדה החזקה והחושנית שאפילו הפטריארכיה לא ידעה איך לאכול. יש שמכנים אותה הפמיניסטית הראשונה, אבל זה לא בדיוק הסיפור האמיתי. איפה היא נולדה, מתי, ואיך היא התפתחה ממקורותיה האפלים לגרושה העליזה שספק רב אם היא עצמה הייתה מזהה?

ענבל יפה – בעלת תואר ראשון בתודעה ושני בסרקזם, חובבת פולקלור ולהגיד לאנשים שהם טועים. לכן זו כבר ההרצאה השנייה בכנס שבה היא עושה את זה.
יהודית קגן – סופרת ועורכת זוכת פרס עינת, שותפה במיזם שעטנז, כותבת ספרות פנטזיה ותוכן שיווקי. ספר הפנטזיה היהודית שלה עתיד לצאת בהוצאת שתיים.

18:30-20:00 ללטף את העטלף – קורותיו של הערפד היהודי | הרצאה  

ערפדים הפעימו את הדימיון האנושי מאז ומתמיד, בתרבויות רבות – וגם ביהדות. בהרצאה נסקור את מיתוס הערפד מימי קדם עד היום, תוך התמקדות בחיבורים היהודיים שלו. נוציא אותו מארון הקבורה לארון הקודש וננסה להבין מה הופך אותו לכל כך פופולארי. מומלץ להצטייד במגן דוד.

אודליה ברקין קמיל – בימים, מנהלת תחום קולנוע ועורכת תוכן בסל תרבות ארצי. בלילות, ערפדיולוגית ומנחת סדנאות "דרך האמן" ובתי מדרש. עושה חיים עם האל-מתים.

18:30-19:15 עבודת ה' דרך ממלכת השדים: תיאולוגיה פנטסטית כפתרון לקרע הסוציולוגי | הרצאה

'אבל למה אתם מתעסקים בכל הדברים האלה?', שאלה זו מגיעה מדתיי מיינסטרים רבים, נוכח תיאורים נלהבים של עיסוק בפולקלור ודמונולוגיה. היהדות נתפסת על ידי רבים כדת רציונלית ופילוסופית השואפת אל הדיוק, אשר צריכה להתנער מצדה הפולקלורי או לכל הפחות להתבייש בו. בהרצאה זו אשתדל לתת מענה ולתאר כיצד דווקא עיסוק נלהב בחומרים הנמצאים עתה בשולי הדת יכול לבצר את הרציונליזם והאמונה כאחד, ואולי אף להציע איחוי מחודש בין היהדויות הרבות שלנו.

דניאל אנדרי פידלמן – כותב, מתרגם ומרצה. עושה פרוזה, תיאוריה, היסטוריה, משחקים ודברים שביניהם. 

19:15-20:00  הפאנדום שלא היה: בר כוכבא, חלומות וכשלונות מפוארים | הרצאה

אין כמעט אדם שמעורר כל כך הרבה אמוציות גם ממרחק של אלפיים שנה כמו בר כוכבא. ואולי זו סיבה טובה לגשש מעט ולגלות מה היו כוחות העל המופלאים שלו, מדוע הם אלו שהכשילו אותו ולמה, אף על פי כן ולמרות הכל, כדאי לנו להחיות את הפאנדום שלו.

מרים מימון (אתרוג) – עוסקת בכתיבת מערכים, עריכת מאמרים ולימוד היסטוריה בשעות העומס. כשהילדים שלה ישנים היא מתכננת להשלים תזה, אבל עד הבוקר זה עובר לה. אוחזת במגוון תחומי עניין חסרי משמעות ונלהבת עד מאוד מרעיונות מרדימים ברגע.

אשמורה ראשונה (20:15-21:45)

20:15-21:45 ארבעה נכנסו למסך הכסף: פאנל קולנוע פנטסטי יהודי | פאנל

מלאכים, מפלצות וגיבורים פנטסטיים אחרים: הקולנוע שופע דימויים מעולם הפנטזיה, ואילו הפנטזיה מושפעת רבות מהיהדות. בפאנל מרובע, ננסה להבין את הקשר בין השלושה, נציג סרטים וסדרות פנטסטיים שנוגעים ביהדות, וננסה לענות על השאלה- קולנוע פנטסטי יהודי, הכיצד?

מנחה: אריאל פריאנטה – מנהל קריאייטיב בחברת פרסום, כותב סדרה למגירה.
בהשתתפות:
ד"ר יובל ריבלין – חוקר ומרצה לקולנוע היסטוריה ומה שביניהם, צופה נלהב של מארוול.
שוקי בן נעים – תסריטאי (ניו יורק, אורים ותומים) ומרצה.
יהונתן צוריה – עורך אתר קולנוע (עין הדג), מכיר כמה סרטים. 

20:15-21:00 המסע לנופל וגלוי עיניים – על נפילתם של יצורים שמימיים | לימוד 

עוזה ועזאל המלאכים הנופלים המכונים נופל וגלוי עיניים, מהווים מקור ידע אך גם מקור כאוס עולמי. אנו נצא למסע אחרי תמצית ההשפעה שלהם ואחרי עיניים שנופלות לידיים בעבורם.

הרב אביעד סנדרס – ר"מ במדרשת לינדנבאום.

20:15-21:00 למה אנשי הלכה חייבים פנטזיה | לימוד 

חז"ל היו בעלי דרך חשיבה שפורצת את גבולות החומר ומציבה רעיונות תיאורטיים. כאשר מדובר בדברי אגדה, ברור שעולם הפנטזיה הוא דרך להבעת רעיונות עמוקים, אך נראה שגם להלכה יש צורך בפנטזיה, זאת כדי לחצות את מחוזות הזמן והמצב הקיים. ההרצאה תעסוק בפריצת הדרך המחשבתית של ההלכה העושה שימוחש בפנטזיה ומתוך כך נעסוק בקשר שבין הפטזיה לממשות.

הרב ד"ר בני פרל הוא ראש הישיבה לאמנויות ולמדעים בתל אביב וראש המסלול לאמנות ותיאטרון לגברים במכללת אמונה. מלמד בקורס להכשרת מנהלים במכללת אחווה ומייסד פסטיבל חז"ל בתל אביב.

21:00-21:45 מעבר לגולם: בריאה שניונית כחומר גלם פנטסטי | הרצאה 

במסגרת החיפוש אחר יצורים מהמקורות היהודיים לאכלס בהם את העולמות הבדיוניים שלנו נציע בהרצאה מחלקה שלמה של בריאה שניונית, מעבר לגולם המפורסם. ישויות שמתחדשות ונבראות בידי מעשי אנוש ויכולות להשפיע על גורלו. כאלו הם ספרי התורה הפלאיים, בעלי הנפש. המגידים הנבראים מהלימוד, והמלאכים הנבראים מהמעשים הטובים והרעים שלנו. נדבר על מקורותיהם במדרש, ננסה לתרגם את ההיגיון התרבותי שבו הם מופיעים ונסקור חלק מהאפשרויות היצירתיות שהם מזמנים.

יהל גמליאל – מאייר ומנפיש. בוגר בצלאל וישיבות הסדר.

עד חצי הלילה (22:00-00:00)

21:00 עד חצות הליל סדנת כתיבה סיפורי צדיקים מודרנים | סדנה

בסדנה נתחקה אחר המסגרת הייחודית של סיפורי צדיקים, וננסה לתרגם אותה לכתיבה עכשווית ופנטסטית.

נריה בריס – בוגר ישיבות גבוהות וחיות אחרות, סטודנט למתמטיקה ומדעי המחשב, כותב בזמנו הפנוי (אם תמצאו אותו – תעדכנו). זוכה פרס עינת.

22:00 עד חצות הליל בניית מערכות קסם על בסיס מקורות יהודיים | פאנל 

"מערכת קסם" היא מושג מז'אנר הפנטזיה, שמתאר את החוקיות שעל פיה פועלים כוחות על-טבעיים בעולמות שאותם אנחנו יוצרים. מכוחה המסתורי של הטבעת האחת של טולקין ועד לאלומנטיקה הסמי-מדעית של ברנדון סנדרסון, מערכות קסם מאפשרות לקוראים להבין את "חוקי המשחק" ומעצבות את הציפיות שלהם ביחס למה אפשרי וסביר מבחינה עלילתית.
המופלא היהודי הוא מגוון ועשיר, אבל לא תמיד מתכנס בנוחות אל תוך תבניות ומערכות חוקים מסודרות. כשאנחנו מבקשים לכתוב פנטזיה יהודית, איזה סוג של מערכות קסם אנחנו יכולים ליצור? האם אנחנו צריכים "לתרגם" את המופלא לתוך תבניות קשיחות, לתת לו דרור מוחלט, או לאמץ עמדת ביניים? היכן עובר הגבול בין קסם רצוני ובין התערבות שמימית? והאם ההלכה עצמה יכולה לשמש כמערכת קסם? 

מנחה: איל חיות-מן – דוקטורנט לפילוסופיה יהודית ומבקר ספרים בישראל היום. ספרו הראשון, פנטזיה יהודית שמתרחשת בתקופת המשנה, צפוי לצאת השנה וזכה לאחרונה בפרס שר התרבות ליצירה עברית.
בהשתתפות:
שריתָ ברזלי – סופרת פנטסטית, חוקרת, ומלמדת בגישה רב תחומית במדעי הרוח והמדינה.
דניאל אנדרי פידלמן – כותב, מתרגם ומרצה. עושה פרוזה, תיאוריה, היסטוריה, משחקים ודברים שביניהם. 
ד"ר רולי בלפר – אדם חביב מאוד ובעל מעלות רבות שעושה לילות כימים ועל כן לא הצלחנו לגייס ממנו לכתוב על עצמו שורה או שתיים ונשארנו עם תקציר זה. 

22:00 עד חצות הליל – לא על הדיבוק לבדו: אימה יהודית | לימוד 

לימוד שינסה פחות להיות הרצאה שנותנת כרוניקה לספרי, סיפורי וסרטי אימה יהודיים ויותר לנסות ליצור שיח סביב השאלה מה היא אימה יהודית, במה היא נבדלת מאימה אחרת, וכיצד ראוי לחדש אותה ולבחון אותה. 

יהונתן צוריה – אב לשתיים. נשוי לאחת. עורך עין הדג. לא איש זאב. 

יום שישי

רבותיי, זמן קריאה של שחרית (10:00-13:00)

10:00-13:00 רצועת משחקי תפקידים

ירידה לצורך עלייה/ רן קרויזר

4-6 שחקנים

שנים שלמדת עם החבורה אצל ר' נחוניה. למדת ושיננת את החותמים והשמות, את הנתיבים והדרכים, את ההללים והתשבחות. זאת כדי שתזכה להיות בין אותם אלה שירדו במרכבה וזכו לראות מלך במסיבו ולפאר, להלל, לשבח, לעלה, לקלס, לרומם, להדר ולשמר אליו. הרב הודיע לך שאתה וחבריך מוכנים, ואתה מתכונן לירידה, אבל הסכנות של פתח היכל השישי מטרידות את מחשבותיך. האם תוכל לעמוד בספק?

המשחק מבוסס על ספרות ההיכלות והמרכבה, לא נדרשת הכירות מוקדמת וחופש אומנותי ניתן למנחה.

סיווג נצח /רועי פורטל

3-5 שחקנים

המ"מ החליט שעד סוף החודש אין יותר תיקים פתוחים. כנראה ביקורת אכ"א, אולי סתם נכנס בו שד. אז את הצוותים המובחרים שלחו לקברים שנחשפו בשיפוצים של כביש 90, לרצח המסתורי בצפת, ולשורה של מקרים שבכלל אין לכם את הסיווג לשמוע עליהם (אבל כולם יודעים שזה קשור לים המלח).

אז לכם נשארו רק המתיחות. זו השלישית שלכם הלילה, ילד שהתקשר להגיד שהמשיח הגיע והוא אצלו במרתף.

שטויות, אבל מה לעשות. עד מתי סיווג נצח.

הושיעה-נא רבא/אריאל פינצ'ובר

3-5 שחקנים

סוף שנות השמונים, סוף חג הסוכות בואך הושענא רבה. חסידות רובוב מזרח, הפיצול העני של חסידות רובוב המקורית, זכתה בכבוד מברית המועצות – לשלוח חבורת חסידים שתפקוד את קבר האדמו"ר מרובוב. ברית המועצות מעוניינת להראות לעולם את פתיחותה ויחסה הטוב, אך החבורה תצטרך לשרוד את החג בעוד שמישהו רוצח את אורחי המלון. מי לחיים ומי למוות?

אמת מארץ תצמח/ עילי שני

שיטה: ילדים על אופניים

3-5 שחקנים

הזמנים טרופים במעלה טוביה. רוחות המלחמה הרחוקה מנשבות בארץ, לחישות על סוכני חרש נאצים, על מעצרים בידי הבריטים, על כוחות ערביים המתכנסים מעבר לגבולות היישוב היהודי – ואף בתוכו. רבים מהמבוגרים ביישוב התגייסו לאחד הכוחות הלוחמים שבארץ, שמצפים רק למשהו שיקרה – מותירים מאחור את הזקנים, הנשים, החולים, והילדים. 

אך בתוך כל המתח, מסתובבות שמועות על משהו גדול אף יותר. לחישות על משהו כמוס, על נשק, על אוד מוצל מאש הלהבות במזרח אירופה – סוד שהוברח בספינת מעפילים שטבעה, ונסחף לחופי מעלה טוביה –  בין גבעות הכורכר לפרדסים, מסתדר משהו שיכול להציל את היישוב – או לדון אותו לאבדון. עיניים רבות מדי נשואות למקום הזה וכשהמבוגרים אינם, כל התקוות מוטלות על כתפיכם, ילדי המושב, הצברים הצעירים. 

האם יש בכם די רוח ציונית, די תעוזה ומסירות על מנת לעמוד בנטל? יש רק דרך אחת לגלות.

אין נביא לעירו/ דניאל פידלמן

שיטה: חרבות וכשפים

4-6 שחקנים

נביא חדש הגיע אל גת-דמים, עירכם שאף נביא לא נראה בה מזה עידנים. ההמונים נסחפים אל בשורתו הנוקבת, להבטחה לחצות מערבה את נהר הסמבטיון ולשוב אל ארץ ישראל, ואולם מי מפרנסי העיר חושדים כי נביא שקר הוא – שליחם של העמלקים, או שמא האימים שרעבים תמיד לבשר ישראל.

עליכם – שמעונים ודנים, נפתלים ובני-משה, לחדור אל מבצר הרפאים החרב בו שוכן עם חסידיו, ולהפריד בין השקר לאמת. גם בלהב החרב המתהפכת, אם צריך.

10:00-11:30 הצד האחר: פנטזיה יהודית במבט חילוני | פאנל 

למה בכלל לעסוק בפנטזיה יהודית כחילונים? עם איזה סט מחויבויות, יתרונות ואתגרים מגיעים כותבים לא מאמינים לז'אנר? איפה ההבדלים בין פנטזיה שנכתבת מנקודת מבט חילונית לעומת נקודת מבט דתית? אתם שואלים – האפיקורסים של שעטנז עונים.

מנחה: ענבל יפה – אם הגעתם עד לפה אני מקווה שכבר הבנתם מי זאת ענבל, היא הופיעה בערך כל אירוע עד כה.
בהשתתפות: 
איל חיות-מן – דוקטורנט לפילוסופיה יהודית ומבקר ספרים בישראל היום. ספרו הראשון, פנטזיה יהודית שמתרחשת בתקופת המשנה, צפוי לצאת השנה וזכה לאחרונה בפרס שר התרבות ליצירה עברית.
קים בר – חובבת פנטזיה, מדע בדיוני, פילוסופיה ואומנות. בוגרת תואר שני בתולדות האומנות באוניברסיטה העברית, ומחקרה התמקד בדימוייה של בעלת האוב המקראית כמכשפה באמנות האירופאית בין המאות ה-15 ל-18. ספרה, "ייסוריה של מכשפה", העוסק בציד המכשפות האירופאי, יצא לאחרונה לאור.
אמיר מילר – תלמיד תואר שני למדעי המוח שרוצה לחיות לנצח ולכתוב סיפורים קצרים.

10:00-13:00 בית מדרש: על עמים וספרים | סדנה

עולמות כתובים: הספר, הקידוד של הסיפור אל מגילה או לוח, מוכר כמוקד קיומם של אנשים ועמים. יש ואף מסומנים כ'עם הספר', אך המטאפורה חודרת עמוק יותר: הספר נתפס בעידנים ובצורות שונות כדימוי וכעומק המציאות של העולם כולו. אבל מה באמת מחבר (או מפריד) בין עמים לספרים? מה המחויבויות  הדתית או התרבותית שלנו כלפי ספר הספרים, ספרים שנובעים ממנו וספרים חיצוניים? ד"ר רולי בלפר יוביל סדר לימוד משותף, שיעסוק במגוון המקורות וההשקפות לגבי ספרים, עולמות והקודש המחבר בינהם.

ד"ר רולי בלפר – איש ישיבת שיח בעבר (ומעל הזמן?) מלמד וחוקר היסטוריה של המדעים והרעיונות, יחסי מדע ואמונה. מדמם מד"ב ולוקח יותר מדי ללב ולריאות.

הנץ השחר (13:30-15:00)

13:00-14:30 איך משחקים יהדות? | פאנל

יש לנו אינטואיציות די טובות לגבי סיפורים שירגישו יהודיים. ככלות הכל, הם מלווים אותנו מימים ימימה. אבל משחקים זה עניין קצת אחר, אין להם סדר, אין להם התחלה, אמצע וסוף. הם מרחבים מגיבים, שהייחוד והסיפור שלהם באים לידי ביטוי בעיקר בחוקיות הנקבעת עבורם. הם לא קו עלילה אלא מרחב מזמין עלילות. גם היהדות היא שורה של מרחבים כאלה – התפיסה ההלכתית קובעת לנו כללי משחק וטוענת אובייקטים במרחב לכדי שדה משמעות וסיפור, גם השקלא והטריא התלמודיים מהווים מעין מרחב משחקי, עולם פלאות שהמבקר מגלה על ידי השתתפותו.

בפאנל הזה נשוחח עם מנחי משחקי התפקידים על המשחקים שעברו בסבב קודם לכן על גישות שונות להעברת המרחב התוכני והתרבותי היהודי למרחב המשחקי.

מנחה: דניאל פידלמן

משתתפים: רועי פורטל, אריאל פינצ'ובר, רן קרויזר ועילי שני, שבדיוק סיימו להנחות חצי שעה לפני כן.

כתיבת תגובה